Mārtiņš DZENĪTIS
Andris Pļavenieks ir viens no tiem autosportistiem, par kuru cilvēki runāja pirms Andris bija iesaistijies sporta mašīnu sacīkstēs. Jau krietnu laiku iepriekš, kad viņš vēl ar savu VW Golf II startēja amatieru “izklaides pasākumos”, Pļavenieks paspē ja iedraudzēties ar preses pārstāvjiem un viņa vārds pre ses slejās parādījās pat biežāk nekā daža laba “profiņa”. Lai gan daži Andri Pļavenieku uzskata par iedomīgu, viņš tāds nebūt nav. Ja salīdzinām Andri ar kādu citu tehnisko sporta veidu pārstāvi, blakus varētu nolikt krosistu Ģirtu Mūrnieku. Arī Ģirts reizēm tiek uzskatīts par iedomīgu, taču drīzāk abus automobilistus varētu saukt parambicioziem. Tik tiešām, ambiciozitātes trūkums ir “iegāzis” dažu labu sportistu, īpaši tas attiecas uz sponsoru meklēšanu. Kāda jēga labvēlim dot naudu cilvēkam, kurš saka, ka viņa mērķis ir startēt, nevis uzvarēt? Uzskats, ka tu kā līdzīgs ar līdzīgu spēj cīnīties ar visiem vadošajiem un ka negrasies ceļu griezt tikai tāpēc, ka viņam ir “skaļāks vārds”, dod daudz laba. Tādēļ nevajag Andri uzskatīt par iedomīgu tikai tāpēc, ka viņš ir pārliecināts par saviem spēkiem.
-Andri, daudzi uzskata, ka kross ir lētāks sporta veids par šoseju. Vai tā tas tiešām ir?
-Šobrīd jā. Bet tam ir savi objektīvi iemesli. Nevēlos noniecināt krosu, taču šajā sporta veidā mašīnas netiek gatavotas tik rūpīgi, kā Golf kausam. Nevēlos to attiecināt uz visiem, jo tādiem cilvēkiem kā brāļi Traubergi vai Ervīns Grencis mašīnas vienmēr ir ideālā tehniskā stāvoklī. Toties, ja Andris Empelis var, pateicoties savai meistarībai, ziemas čempionātā ar standarta mašīnu izcīnīt subraba medaļu, sāc domāt, vai tiešām visas krosa mašīnas priekšpiedziņas klasē ir standarta. Domāju, ka Golf kauss šogad, neskatoties uz tehniskajiem noteikumiem, būs pat tehniskajā ziņā pārāks par krosu. Ja es nopietni gatavotos krosa sacīkstēm, man tas izmaksātu dārgāk nēkā Golf kauss...
-Zināms, ka reizēm kross tiek dēvēts par “lauķu sacīkstēm”...
-Es šo sporta veidu par tādu nesauktu. Tas. ka Golf kausā ir vairāk rīdzinieku, nebūt ka braukšanas līmenis ir augstāks. Galu galā tas viss, manuprāt, ir atkarīgs arī no norises vietas. Rīgā ir Biķernieku kompleksā sporta bāze, tādēļ golfos vairums dalībnieku ir rīdzinieki. Turpretī kross galvaspilsētā nenotiek, tādēļ pārsvarā citu pilsētu pārstāvji.
-Arī tu ziemas čempionāta pēdējā posmā izmēģināji spēkus krosā. Vai startēsi šajās sacīkstēs arī vasarā?
-Jau agrāk nolēmu, ka šai sezonai pirkšu jaunu automašīnu VW Golf II, tādēļ neizslēdzu iespēju, ka veco izmantošu krosam. Tā kā veco mašīnu pārdevu (kam, lai paliek noslēpums. Vienīgi varu pateikt, ka zināmam cilvēkam), piedalīšanās šajās sacīkstēs vasarā nesanāks. Par vienu gan varat būt droši braukšu 1998. gada ziemas čempionātā.
-Tātad izvēlējies šoseju tāpēc, ka tā ir lētāka, vai arī tāpēc, ka labāk patīk braukt pa gludu virsmu?
-Pagājušogad sāku ar šoseju, jo uzskatīju, ka braukt sanāk lētāk nekā krosā. Man ir žēl mašīnu pakļaut arī tik spēcīgai citu mašīnu iedarbībai, kā tas notiek krosā. Šosejā jau esmu sevi pierādījis un tagad spēju sponsoriem uzrādīt savus panākumus. Ja nolemtu startēt krosā, viss būtu jāsāk no sākuma jāvāc nauda, jāpierod pie savādākiem apstākļiem.
-Kādēļ izvēlējies otro golfiņu , nevis pirmo ? Pagājušogad taču cīnījies par čempiontitulu arī par VW Golf /...
-Domāju, ka virzībai uz priekšu jābūt. Nevar taču visu laiku braukt ar vecām mašīnām...Otrkārt, pagājušais gads pierādīja, ka Golf II nebūt nav sliktāki par Golf I. Otrajiem detaļas ir “svaigākas”, bet metāls nav tik “noguris”. Galu galā tiem taču homologācija beidzās tikai pagājušogad.
-Kuluāros dzird runājam, cik milzīgas summas tiek ieguldītas, lai tikai sagatavotu vienu golfiņu. Vai esi šim gadam vienojies ar kādu jaunu labvēli?
-Pirmkārt, man ir janns ģenerālsponsors Starptautiskā Drošības akadēmijā IL, kas nodarbojas ar miesassargu gatavošanu un apsardzi. Vēl esmu lielu pateicību parādā Ogres Komercbankai un Severstaļlat, Uno Prim (Castrol eļļas) un Semson Auto (Sachs amortizatori un sajūgi). Diemžēl mani vairs nesponsorē Beno Auto, taču paldies viņiem par atbalstu pagājušajā sezonā. Varu autofanus iepriecināt mana jaunā mašīna
būs redzama arī autosalonā.
-Atšķirībā no vairuma Golf kausa dalībnieku esi guvis pieredzi, citiem mācot braukt ar kartingu M&Co kartodromā Biķerniekos. Cik ilgi ar to nodarbojies?
-Taisnību sakot, to darbu veicu tikai gadu. Mani pieaicināja par mehāniķi, bet pēc tam ari kļuvu par instruktoru. Dažreiz nākas instruēt ari sportistus, kuri ir daudz pieredzējušāki par mani, tādēļ nekādā gadījumā nevēlos sevi saukt par treneri esmu tikai instruktors.
-Kāds šogad būs mehāniķu korpuss?
-Galveno mehāniķi Valdi Kagaini gan netaisos mainīt pret kādu citu pārāk labs. Pagājušogad Valdis tika atzīts par veiklāko mehāniķi. Ir vienošanās ar angļu servisu, kas kādreiz nodarbojās ar Rover apkalpošanu. Viņi gatavi veikt to, ko nav iespējams izdarīt tepat boksā. Patlaban gan mehāniķiem ir darbs tikai braucienu starplaikā, jo, ja malā nostāvi kaut vai pus minūti, trasē atgriezties vairs nav jēgas.
-Kas ir tavi lielākie atbalstītāji, kad esi trasē?
-Protams, ka sieva un bērni, kuri, paldies Dievam, mani saprot un ir jau samierinājušies, ka mājās mani redz retāk. Tāpat esmu pateicīgs vecākiem, kuri neliek šķēršļus dalībai autosporta sacensībās. Līdzjutēju ir daudz. Reizēm pat gadās, ka man nepazīstami cilvēki uz ielas sveicina, apvaicājas, kā iet.
-Varbūt domā par fanu kluba izveidi?
-Ja kāds uzņemas to organizēt, lai dara! Varbūt derētu sezonas vidū padomāt par speciālu atribūtiku cepurītēm vai krekliņiem.
-Nākamgad, iespējams, izveidosies otra klase, kurā noteikumi būs daudr liberālāki. Vai Andri Pļavenieku redzēsim tajā?
-Protams. Ja agrāk autosports man bija plezīrs, tad tagad esmu nolēmis darboties nopietnāk. Ja pietiks naudas, varbūt pat startēšu gan tajā, gan standartklasē vienlaicīgi.
-Ja atkal izveidotos “brīvā klase”, tu būtu ar mieru tajā startēt?
-Vēlētos noteikti, jo kaut kādai šosejas autosporta virzībai uz augšu jābūt. Protams, to darīšu tikai tad, ja būs pienācīga konkurence. Ar formulu gan nebraukšu to varu teikt droši.
-Kāds braucējs, tavuprāt, ir pagājušā gada uzvarētājs Rolands Krasts?
-Viņš ir cilvēks, kurš riskē vairāk nekā citi. Tas, ka gada laikā viņš nepieļāva gandrīz nevienu kļūdu, liek domāt, ka tas gan vairs nav tikai risks tas ir aprēķins. Trasē mums iznāca ari sadurties, pie kā vainīgs biju gan es, gan Rolands. Taču vienu varu teikt droši neviens no mums avāriju neizraisīja speciāli.
-Šogad startēs arī daudzi “vecie buki” Andrim Kaļķim un Raimondam Dzintaram-pievienosies arī Andris Štāls un Juris Belmers. Kādas varētu būt viņu sekmes?
-Taisnību sakot, nezinu. No vienas puses, viņi ir pieredzējuši autosportisti, taču golfos šī viņiem būs pirmā sezona konkurence šogad nebūt nebūs mazāka kā PSRS laikos. Igaunis Peters Node, kurš vairākus gadus bija Belmera konkurents volgās, pagājušogad nebija sliktāks par pārējiem. Arī ar mani viņiem būs jārēķinās. ■
Andris Pļavenieks
Dzimis: 1964. gada 9. martā
Ģimenes stāvoklis: precējies, sieva Andžela, septiņus gadus veca meita Elīnā, četrarpus gadu vecs dēls Emīls.
Sportā: četri gadi motosportā, gads autosportā.
Dzīvo: Rīgā, pēdējā laikā vairāk BKSB boksā.
Sasniegumi sportā: vairāku amatieru sacensību un seriālu uzvarētājs, Latvijas 1996. gada čempions autohipodromā, 1996. gada VW Golf kausa vicečempions.
Sponsori: Starptautiskā Drošības akadēmija IL, Severstaļlat, Ogres Komercbanka, Uno Prim, Semson Auto.
Mehāniķis: Valdis Kagainis
• 1996. gada sezonas priekšpēdēja posmā tikai Andris Pļavenieks (centra) spēja konkurēt ar igauņiem Peteru Nodi un Heino Karikosku.
• Atšķirībā no pagājušā gada, kad Andris ar VW Golf I palika otrajā vieta, šosezon viņš brauks ar otrās paaudzes golfiņu.
Māra MILLERA (AGFA-BFT) foto
Sports (Latvijas PSR Sporta biedrību izdevums), Nr.87-88 (15.04.1997)