1993 Dzintara Aplis

1993 Dzintara Aplis

Biķernieki, Rīga

29.08.1993

Rezultāti no protokola

A, N, Volgas

Race 1

Apļa garums: 3,662 km

Distance: 10 apļi = 36,62 km

Ātrākais aplis: Tonu Soomer 1:35,716 = 137,73km/h

Startēja: 12

Finišēja: 12

A, N, Volgas

Race 2

Apļa garums: 3,662 km

Distance: 10 apļi = 36,62 km

Ātrākais aplis: Tonu Soomer 1:30,331 = 145,94km/h

Startēja: 12

Finišēja: 8

Formula-1300, F-1600

Race 1

Apļa garums: 3,662 km

Distance: 10 apļi = 36,62 km

Ātrākais aplis: Rain Pilve 1:32,814=142,04km/h

Startēja: 10

Finišēja: 10

Formula-1300, F-1600

Race 2

Apļa garums: 3,662 km

Distance: 10 apļi = 36,62 km

Ātrākais aplis: Urmas Lansoo 1:26,155=153,02km/h

Startēja: 9

Finišēja: 9

DEBIJĀ - UZVARA


Andris BARKĀNS


Vakar tradicionālajās šosejas autosacīkstēs Dzintara aplis Andris Kaļķis, pirmo reizi startējot ar BMW M 3 mašīnu Biķernieku trasē, uzvarēja un uzlaboja Biķernieku sacīkšu apļa rekordu NlO klases sērijveida automašīnām par divām sekundēm. Sacīkstes risinājās divās mašīnu grupās formulas un sērijveida. Katra grupa startēja divreiz. Atsevišķajā vērtējumā pa klasēm uzvarētāju balvas saņēma: formula-1300 Jāks Kūls (Igaunija, Estonia-21), formula-1600 Aleksandrs Ņesterovs (Krievija, Estonia-21), Aleksandrs Lapkovskis (Baltkrievija, Estonia-21), Urmass Lānso (Igaunija, Estonia-25/20), A-1600 Guntars Judeiks (Latvija, VAZ-21083), volgas Juris Belmers (Latvija, GAZ-24), Norberts Mančinskis (Latvija, GAZ-24), N —Andris Kaļķis (Latvija, BMWM3). Kopējā vērtējumā atsevišķajos grupu braucienos uzvarēja formulām Lapkovskis un Ņesterovs, sērijveida mašīnām Tinu Somers (Igaunija, BMW M 3) un Kaļķis. Andris Kaļķis par divām 

sekundēm uzlaboja jūlijā dāņa Ērika Henriksena ar to pašu mašīnu uzstādīto Biķernieku trases 3,662 km garā ātrumapļa rekordu NlO klases mašīnām 1:36,948. Igaunis Somers kurš startēja ar speciāli sagatavoto BMW M 3 mašīnu, kas atbilst FISA 2 klases tehniskajām prasībām, uzrādīja šīs klases, pirmrekordu 1:30,331. Igauņu sportists “parūpējās” arī par svētdienas bīstamāko avāriju, par laimi tā beidzās bez sekām. Pēdējā aplī, kā allaž veicot beidzamo pagriezienu pirms starta finiša taisnes uz mašīnas iespēju un savas meistarības robežas, viņš nenovaldīja BMW. Mašīna aizvirpuļoja pāri trasei un atmuguriski ietriecās aizsarguzbērumā. Veiksmīgā kārtā trieciens nebija spēcīgs un braucējs necieta. Arī mašīnas bojājumi nebija ievērojami. Taču līdz ar to Somers zaudēja gan pārliecinošu uzvaru otrajā sērijveida mašīnu braucienā, gan N klases kopvērtējumā. Indulim Rukutam, kurš formulu--1600 klasē startēja ar savu jauno mašīnu, plīsa dzinēja izplūdes kolektors. Tas kaprīzajam VW motoram neļāva attīstīt normālus apgriezienus un kopvērtējumā deva tikai devīto vietu. Taču, komentējot jaunās mašīnas ritošās daļas darbību, Rukuts atzina to par ļoti labu, teikdams, ka sasniegti astoņdesmit, deviņdesmit procenti ieceiētā.

DIVAS DEBIJAS BIĶERNIEKOS


Andris BARKĀNS


Svētdien šosejas autosacīkstēs Biķerniekos notika divas debijas. Andris Kaļķis pirmoreiz māju trasē brauca ar BMW M 3 mašīnu, bet Indulis Rukuts veica pirmo sacīksti ar paša konstruēto un uzbūvēto Formulu. Uzvarētājus atsevišķajā klašu ieskaitē nosaucām jau vakar. Šodien vairāk par sacensību norisi. Svētdienas rīts sacensību dalībniekus sagaidīja ar lietu. Treniņu laikā vēl brīžiem smidzināja. Kaut arī fidz pirmajam startam lietus mitējās, trase bija slapja līdz pat otrās braucienu sērijas sākumam.

FORMULU BRAUCIENI

Apvienotās formulu grupas pirmajā braucienā startēja desmit dalībnieki. Igaunis Rains Pilve, kurš treniņos uzrādīja ātrāko kontrollaiku (1:35,483), startā pirmo pozīciju zaudēja. Viņu apsteidza Aleksandrs Ņesterovs no Krievijas otrais uz starta. Tomēr otro no desmit apļiem Pilve pabeidza atkal pirmais. Ņesterovs atpalika par vairākiem desmitiem metru. Tomēr Pilvem šoreiz neveicās devītajā aplī “izjuka” viņa mašīnas riteņa stiprinājums un radās plīsums degvielas tvertnē. Pilve sākumā šķīrās no pirmās pozīcijas par labu Ņesterovam, bet pēdējā aplī vispār izstājās. Sāncenša neveiksme Ņesterovam tomēr negaja labumā plīsa gāzes padeves trosīte, un viņa mašīna tik tikko aizripoja līdz finišam trešajā vietā. Turklāt, kad Biķernieku apļa pēdējā līkumā viņu apsteidza uzvarētāji baltkrievs Aleksandrs Lapkovskis un igaunis Urmass Lānso, Ņesterova mašīnu aizķēra, un gandrīz notika avārija. Lapkovskim un Lānso abu favorītu neveiksmes bija kā balva par lielisko cīņu visu distanci viņi “rīvējās” par trešo pozīciju. Otrajā braucienā Pilve vairs nevarēja izbraukt uz starta, pilota vietā pludoja benzīns. Ņesterovs drīz pēc starta “izlauzās” pirmajā pozīcijā (starta izkārtojums pēc pirmā brauciena rezultātiem) un bez sarežģījumiem to nosargāja līdz pat finišam. Tomēr brīžiem pirmais četrinieks (Ņesterovs, Lānso, Lapkovskis un lietuvietis Mindaugs Roljuss) cieši viens aiz otra. Galvenā cīņa atkal risinājās starp Lānso un Lapkovski. Divu braucienu summā kopējā ieskaitē uzvarēja Ņesterovs, Lānso un Lapkovskis. Ātrāko apļa laiku uzrādīja Lānso 1:26,155. Diviem mūsu formulu braucējiem sacīkstes beidzās vēl īsti nesākušās. Andrim Štālam pašā treniņu sākumā salūza dzinējs, bet Jānis Kivlinieks treniņos, slapjajā trasē uzrādījis astoto kontrollaiku, ietriecās betona apmalē.

SĒRIJVEIDA MAŠĪNAS

Sērijveida mašīnu apvienotajos braucienos (12 dalībnieki) vairāk nekā pārliecinoši dominēja abas BMW mašīnas ar igauni Tinu Someru un Andri Kaļķi pie stūres. Savukārt to vidū pārliecinoši ātrākā bija Somera mašīna tā sagatavota atbilstoši FISA 2. klases prasībām. Andra Kaļķa BMW M 3 (NlO klase) ir ievērojami tuvāka sērijveida modelim. Tomēr sportiskā veiksme bija Kaļķa pusē. Gods kam gods, Somers brauca ar pilnu atdevi, neraugoties uz pārsvau pār sāncenšiem, brīžiem pat pārgalvīgi riskējot. Ja pirmajā braucienā viņam viss beidzās veiksmīgi, tad otrajā pēdējā aplī pēdējā līkumā Somers tomēr izlidoja no trases. Līdz ar to Kaļķis uzvarēja gan otrajā braucienā, gan summā. Somera labākais apļa rezultāts bija 1:30,331 (pirmrekords FISA 2. klasē). Kaļķim 1:36,948 (rekords NlO klasē). Pārējo sacīkšu dalībnieku vidū abos braucienos stabili labākā pozīcija bija Guntaram Judeikam. Pirmajā braucienā viņam trešā vieta, otrajā pēc Somera izstāšanās otrā. Jānis Alliks demonstrēja labu braukšanu, taču šoreiz acīm redzami nebija viņa diena. Pirmā brauciena startā aizgulējās viņam priekšā stāvošais baltkrievs Nikolajs Pankēvičs, nobremzējot arī Alliku. Atgūt zaudēto tā arī neizdevās ceturtā vieta krietni aiz Judeika. Otrajā braucienā Alliks atradās ceturtajā pozīcijā, kad dzinēja defekta dēļ nācās izstāties. Volgu braucēju vidū atkal nepārspēts Juris Belmers. Kopvērtējumā otrais palika Norberts Mančinskis. Pirmajā braucienā ātrāks bija Aleksandrs Sorokins, taču otrajā viņa mašīnas motors “bez iepriekšēja brīdinājuma” pārstāja darboties jau otrajā aplī.

RAINS PILVE

Jau pāris sezonas tika runāts par igauņa Raina Pilves mēģinājumiem iekļūt formulas Opel-Lotus sacīkstēs. Šogad tas ir noticis Pilve startējis sešos posmos. Pēc Biķerniekiem viņam vēl viens brauciens Portugālē. Līdz šim labākā izcīnītā vieta bijusi desmitā viens ieskaites punkts. Pilve brauc igauņu izveidotā komandā, kas izmanto angļu komandas palīdzību. Pilve plāno nākamgad turpināt dalību Opel-Lotus sacīkstēs, taču pagaidām vēl nav zināms, vai tas notiks igauņu komandā vai izdosies noslēgt līgumu ar kādu citu vienību.

JAUNĀS MAŠĪNAS

Indulim Rukutam jaunās Formulas-94 debija izrādījās neveiksmīga salūzušais izplūdes kolektors neļāva VW dzinējam normāli strādāt, un augstāk par devīto vietu summā tikt neizdevās. Neraugoties uz to, Rukuts bija apmierināts ar ritošās daļas darbību, teikdams, ka praktiski viss no iecerētā ir sasniegts. Indulis Rukuts nav vienīgais, kurš bijušās padomijas teritorijā nodarbojas ar formulu būvēšanu. Svētdien Aleksandrs Ņesterovs uzvarētājs formulu braucienos demonstrēja savu konstrukciju. Pareizāk izmainītu Estonia mašīnas riteņu piekari. Līdzīgi pašreizējām F-1 konstrukcijām, viņa mašīnas priekšējo riteņu piekare veidota ar vienu centrālo amortizatoru, bet divi aizmugurējo riteņu amortizatori izvietoti zem pārnesumu kārbas. Braucējs pēc sacīkstēm jutās ļoti apmierināts ar mašīnas “uzvedību” pagriezienos.

KAĻĶIS UZŅEM ĀTRUMU

Andri Kaļķi pēc uzvaras kā jau pienākas šādās reizēs sagaidīja šampanieša duša. Gan viņa līdzjutēji, gan pats Kaļķis neslēpa prieku par panākumu jau pirmajās sacīkstēs Biķerniekos. Biķernieku vadība var būt gandarīta par savas mašīnas pilota sniegumu. Pats sportists gan atzīmēja, ka uzvara nebija īsti tāda, kādai vajadzētu būt to izdevās panākt, pateicoties Somera neveiksmei. Jāpiebilst, ka Andris pazīst igauni jau krietni sen, kopā dienējuši armijā. Kaļķis pastāstīja, ka BMW M3 mašīna sacīkšu laikā gāja bez defektiem, labi sevi parādija arī jaunās Dunlop riepas, kuras saņēma tikai sacensību dienas rītā. Uzmontējot tās, Kaļķim izdevās apļa kontrollaiku uzlabot par četrām sekundēm. Biķernieki kļuva par BMW M 3 mašīnas īpašniekiem, pateicoties Latvijas kuģniecībai (Latvian Shipping Company). Kuģniecība palīdzēja arī Kaļķim nesenajā braucienā uz Zviedrijas sacensībām, finansēja jauno riepu iegādi. Kuģniecības pārstāvis Uldis Ozolants pastāstīja, ka kompānijas vadība ir ļoti apmierināta, ka dāvātā mašīna nonākusi tāda sacīkšu braucēja rokās, kāds ir Kaļķis korekts cilvēks bez pārmērīgām ambīcijām. Kaļķa reultātu sacīkstēs Biķerniekos Ozolants vērtēja par fantastisku. Sākotnēji kuģniecības plānos neesot bijis sporta finansēšanas ieceres. Kuģniecības biznesa partneris dānis Ēriks Henriksens mācēja ieinteresēt Latvijas kolēģus savā hobijā autosacīkstēs. Tieši viņam arī pieder “trakā vikinga ideja” dāvināt sacīkšu mašīnu Latvijas autosportam. īstenojusies ideja nemaz tik traka neizrādījās, pēc tik veiksmīgas lietas attīstības kuģniecības vadības attieksme pret sporta atbalstīšanu kļuvusi nopļgtnāka.Uldis Ozolants atzīmēja, ka Biķernieku un Kaļķa atbalstīšanu sacīkstēs vērtē ne tik daudz kā reklāmu, bet drīzāk kā iespēju atslogoties no ikdienas darbiem sacīkšu atmosfērā. Kuģniecībai neesot iespējas Kaļķa sacīkšu gaitu veicināšanai noslēgt ar viņu kādu līgumu, taču tā līdzēs kārtot finansiālos izdevumus, kas radīsies laika gaitā. Arī Henriksens nav aizmirsis par savu bijušo mašīnu, viņš izrāda interesi par Kaļķa gaitām un, iespējams, turpmāk sniegs savu palīdzību. Šķīries no BMW mašīnas, Henriksens pie dalās sacīkstēs Anglijā ar savu Porsche. Kontaktējoties ar citiem autosacensību amatieriem, kuriem finansiālās iespējas ļauj piedalīties sacīkstēs tajās trasēs, kur viņiem tas šķiet interesanti, Henriksens esot radījis dažos no viņiem interesi par Biķerniekiem. Uldis Ozolants, kurš no kuģniecības puses risina Kaļķa atbalstīša nas jautājumus, pats kādreiz aktīvi nodarbojies ar boksu, arī pašlaik regulāri spēlē tenisu. Ulda Ozolanta brālis savulaik braucis motokrosu, taču pats Uldis "rūcošo" sportu atklājis sev tikai tagad, pateicoties Henriksena ieinteresētībai un Kaļķa panākumiem.

VAI DZINTARA APLIS IZDEVĀS?

Dzintara apli rīkoja Biķernieku kompleksā sporta bāze un sporta klubs Etna-Ferrum. Kluba Etna-Ferrum vadītājs Norberts Mančinskis, kurš Dzintara apli piedalījās gan kā viens no organiza toriem, gan kā sacīkšu braucējs, izteica nožēlu “no vienas puses par to, ka interesantās sacīkstes tik ātri beigušās, no otras, ka bijis tik maz dalībnieku”. Klubam šo sacensību organizēšana nesusi lielus zaudējumus, taču tas nekādā ziņā neliegs nākamgad atkal rīkot kādreiz tik populārās Dzintara Volgas “mantinieku " Dzintara apli. Sacensību direktors Uldis Pastnieks, kurš solīja "ļoti interesantas sacīkstes", pēc Dzintara apļa pēdēja starta paziņoja, ka, viņaprāt, savu vārdu ir turējis. Pastnieks gan izteica nožēlu, ka nav ieradušies "ļoti daudzi sportisti, par kuru dalību nebija iemeslu šaubīties". Uldis Pastnieks pastāstīja, ka šogad Biķerniekos iespējamas vēl vienas autosacīkstes. To rīkošanas pašlaik tiek apspriesta kopā ar UFO. Tās varētu būt kādas atpakaļbraukšanas vai tamlīdzīgas sacensības, Sacensību kalendāru nākamajai sezonai vēl esot pāragri runāt.