Rolands Dūda

 
Dzimis 1952. gada 17. janvārī
 
Jau agrā jaunībā Rolandu Dūdu interesēja tehnika. Viena no pirmajām aizraušanās bija motokross un skijorings. Brīvdienās uz Māras dīķa notika masveidīgas skijoringa sacensības, un biežs dalībnieks tur bija arī Rolands Dūda. Kad Rolands Dūda sāka strādāt Rīgas Taksometru parkā par taksometra šoferi, radās iespēja pievārsties autosportam. Sākumā tas bija autorallijs. Kopā ar A. Švačko kā stūrmani tika sperti pirmie soļi braukšanas meistarības pilnveidošanā. Vairāki rallija ātrumposmi notika Biķernieku trasē, un to laikā Rolands Dūda saprata, ka viņa sirdij tuvākas ir šosejas sacīkstes. 1974. gadā Rolands Dūda ar automašīnu Moskivč uzsāka treniņus Biķernieku ātrumaplī. Tā laika autošosejas lielmeistars Arnolds Dambis, braukdams pa priekšu, mācija Rolandam pareizas braukšanas trajektorijas.
Septiņdesmito gadu beigās Dūda startēja sacensībās arī ar Volgu - GAZ-24. Taču īpaši panākumi netika gūti.
1980. gadā Rolands Dūda no diviem avarējušiem Žiguļiem sametināja sev „jaunu” sporta auto - VAZ-21011. Šī mašīna salīdzinājumā ar Moskviču un Volgu bija krietni ātrāka un jaunajam censonim bija nepieciešama lielāka meistarība tās savaldīšanai. Mašīnas mūžs nebija ilgs, kā jau varēja sagaidīt, tā tika norakstīta vienās no sacensībām. Sekoja nākamā žigulīša būvēšana, un 1981. gadā Dūda guva pirmos vērā ņemamos panākumus. Dzintara Volgas balvas izcīņas sacensībās viņš finišēja godpilnajā trešajā vietā, bet Autotransporta ministrijas balvas izcīņā - otrajā vietā. Rolandu iekļāva Latvijas izlasē.
1982. gadā Rolands Dūda beidzot tika pie pilnīgi jauna sporta auto - VAZ-2105. Sezonas atklāšanas sacensībās viņš izcīnīja 3. vietu, zaudējot vienīgi Toljati pārstāvim Belozerovam un lietuviešu meistaram Karpim, kurš pārstāvēja Latviju. Autotransporta ministrijas balvas izcīņā atkal 3. vieta. PSRS čempionāta finālsacensībās Kijevas trasē „Čaika” Dūda palika devītais.
1983. gadā Dūda turpināja startēt ar sarkano VAZ-2105, kuram uzstādīja milzīga izmēra priekšējo spoileri - nu „īsts” NASCAR. Sezonas gaitā Biķerniekos vairākās sacensībās Dūda finišēja ceturtais, Baltijas čempionātā - 5. vietā, bet Latvijas čempionāta ieskaitē Rolands bija otrais aiz Karpja. PSRS čempionāta finālsacensībās Kijevas „Čaikā” Dūda ieguva 10. vietu.
Nākamajā 1984. gadā Rolandam piešķīra jaunu VAZ-21011. Pēc smaga sezonas sākuma, kad mašīnu vajāja dažādas tehniskas likstas, Autotransporta ministrijas balvas izcīņa Rolands ar lielu pārsvaru pār konkurentiem izcīnīja pirmo lielo uzvaru.
1985. gada sezonā Dūda sāka piedalīties A-2 grupas mašīnu sacensībās, paralēli startējot arī A2/1 standarta automobiļu klasē. Kopumā Rolands aizvadīja ļoti veiksmīgu sezonu, uzvarot divās vissavienības sacensībās un izcīnot divas otrās un vienu trešo vietu, kā arī izcīnot Latvijas čempiona titulu. Starts Sociālistisko valstu Draudzības kausā neizdevās - izstāšanās jau iepazīšanās aplī.
1987. gadā PSRS čempionāta A grupas kopvērtējumā Dūda ieguva 9. vietu.
1988. gadā Rolands Dūda PSRS čempionāta pirmajā posmā Tbilisi ierindojās 3. vietā. Pirms čempionāta „Rustavi” trasē norisinājās pavasara treniņnometne. Pirms atbildīgā starta Dūdas žigulītim nobeidzās abi līdzpaņemtie motori. Līdz sacīkstēm bija atlikusi nepilna nedēļa. Lai startētu sacensībās, nācās aizņemties jaunu motora galvu no kāda cita sportista. Atjaunotais motors tika uzstādīts Rolanda žigulītim vakarā pirms nākamās dienas kvalifikācijas brauciena. Startēt sacensībās ar nepiebrauktu motoru būtu neprāts, tāpēc Dūdas mehāniķis bija spiests veikt motora piebraukšanu pa nakti. Testiem izvēlējās maršrutu Tbilisi-Erevāna un atpakaļ. No rīta auto bija gatavs startam. Kvalifikācijā, taupot jauno motoru, Dūda ieguva starta vietu pirmajā sešiniekā. Visu braucienu norisinājās sīva cīņa starp Dūdu un toljatieti J. Borovikovu. Sportisti vairākkārt apdzina viens otru, cīņa bija ļoti sīva, bet tajā pašā laikā ļoti korekta – abas mašīnas ne reizi nasaskārās. Finišā Dūda apsteidza Toljati rūpnīcas pilotu. Šajā gadā PSRS čempionāta A grupas kopvērtējumā viņš ieguva 6. vietu. Vēl tika izcīnītas divas uzvaras Biķerniekos - Dzintara Volgā un Autotransporta ministrijas balvā.
1989. gadā tika iegūta 2. vieta Dzintara Volgas sacensībās.
1990. gadā uzvara sezonas atklāšanas sacensībās, sacensībās Pērnavā un Baltkrievijā , 2. vieta Dzintara Volgā, diskvalifikācija (it kā par riepu neatbilstību tehniskajiem noteikumiem) avīzes „Trud” balvas izcīņā A-1300 klasē, un 3. vieta dienu vēlāk A-1600 klasē. Togad Rolands Dūda piedalās vairākos Polijas čempionāta posmos un izcīna vienu uzvaru.
1991. gadā izcīnīta uzvara PSRS čempionāta Rīgas posmā, kopvērtējumā 4. vieta. Izcīnītas uzvaras Dzintara Volgā, Baltijas čempionātā un Latvijas čempionātā. Kā viens no pirmajiem atjaunotās Latvijas autobraucējiem pastāvīgi startē ārpus valsts robežām.
1993. gadā Rolands Dūda beidzot tiek pie sava pirmā importa braucamā - BMW markas automašīnas. Diemžēl Latvijas autošosejā bija iestājusies pēcpadomju krīze un sezonā notika tikai dažas sacensības. Biķernieku kausā trešā vieta aiz norvēģa Henriksena un Jāņa Allika ar Lada-Samara.
1995. gadā divās sacensībās Biķerniekos divas trešās vietas Brīvajā klasē.
1996. gads iezīmēja VW Golf kausu ēras sākumu. Diemžēl braukšana ar golfiņiem Rolandam negāja pie sirds un viņš turpina startēt ar BMW un Mercedes automobiļiem Brīvajā klasē.
1997. un 1998. gadā sacīkšu auto- Mercedes-Benz 190.
2001. gada Baltijas čempionāta pirmā posma treniņbraucienos Rolands Dūda avarēja ar jauniegādāto Ford Mondeo.
2002. gadā Dūda uzvarēja Dunlop kausā Brīvajā klasē ar BMW automašīnu, bet Baltijas čempionātā nepiedalījās. Latvijas čempionāta ieskaitē – 2.vieta.
2003. gada Baltijas čempionāta kopvērtējumā Rolands ieguva 4. vietu ar auto BMW 320 Brīvajā klasē.
2004. gadā 6. vieta Baltijas čempionātā un 3.vieta Latvijas čempionātā Baltic GT klasē, braucot ar BMW 320 E36.
2006. gadā Rolands Dūda piedalās tikai vienā Baltijas čempionāta posmā Biķerniekos.
2007. gada sezonai Dūda iegādājās jaunu B2000 klases BMW markas automašīnu. Piedalījās divos no pieciem Baltijas čempionāta posmiem, kopvērtējumā ieņēma 3. vietu Baltijas čempionāta ieskaitē.
Sarunā vecmeistars ir enerģijas un apņēmības pilns. Rolanda Dūdas plānos ir izveidot savu sacīkšu komandu, lai startētu pašam un dalītos pieredzē ar kādu no jaunajiem braucējiem. Tas, ka Rolanda vārdi nav tukša runa, pierāda viņa līdzšinējā sportiskā mērķtiecība un neatlaidība. Visu ko meistars autosportā ir sasniedzis, viņš panāca pats ar savām rokām un zināšanām.
2008-2014.g. vecmeistars turpina piedalīties Baltijas un Latvijas čempionātā Super Production klasē. Auto: BMW 320i E46 (2001.g.), 235 Zs.

Fotogrāfijas / Photos

 
 
 

 
Publikācijas / Press
 

1984.gads