Guntars Judeiks

Dzimis 1952.gada 22.oktobrī Strenčos - 2004.g.23.novembris

Valmierietis Guntars Judeiks bija starptautiskās klases sporta meistars un kopš 1988.gada brauca PSRS izlases sastāvā starptautiskās sacensībās.1980.gada PSRS čempionāta bronzas medaļnieks,1981.gada PSRS čempions,1987.un 1988.gada PSRS čempionāta bronzas medaļas ieguvējs vieglo automobiļu klasē.

Viņa ceļš uz autosporta virsotnēm bija ļoti straujš, taču pietiekami smags. Pēc gūtās acs traumas, motosportam bija jāsaka ardievas. Judeiks tika pie veca Moskviča un sāka piedalīties rallijos un smago auto mačos. 1978. gadā jau startējot autošosejas sacīkstēs Valmieras pārstāvis ātri progresēja.

1979.gadā pirmoreiz startējot PSRS čempionātā izcīnīja 10.vietu. Rudenī Guntars Judeiks svinēja savu pirmo uzvaru, izcīnot 1.vietu „Dzintara Volgas” balvā.

1980.gadā Guntars Judeiks saņēma jaunu VAZ-2106 automašīnu un sākās uzvaru sērija visdažādākajās Vissavienības sacensībās. Sezonas atklāšanas sacensībās, Autotransporta ministrijas balvā, Dzintara Volgā Judeiks ieguva 1.vietas. PSRS čempionāta finālsacensībās Tbilisi „Rustavi” trasē viņš finišēja 3.vietā un saņēma bronzas medaļu.

1981.gads bija veiksmīgākā sezona Judeika karjerā. Viņš izcīnīja pārliecinošas uzvaras visās sacensībās, kurās startēja, ieskaitot PSRS čempionātu Kijevā. Jau pirmajā aplī Judeiks izvirzījās brauciena vadībā un pārliecinoši finišēja 1.vietā.

1982.gadu Judeiks uzsāka ar uzvaru ATD CAMK balvā, bija 3.vietā Baltijas čempionātā un ieguva Latvijas čempiona titulu. Autotransporta ministrijas balvas sacensībās – 1.vieta un PSRS čempionāta finālā tika izcīnīta 4.vieta. „Dzintara Volgā” Judeiks bija brauciena vadībā, bet tad mašīnai plīsa riepa un viņš izstājās.

1983.gadā Guntars Judeiks pārsēdās VAZ-2107 automašīnā. Sezonas sākumā viņš uzvarēja ATD CAMK balvā, tad 6.vieta Baltijas čempionātā un uzvaras Dzintara Volgā un PSRS čempionāta pusfināla posmā Biķerniekos. Finālsacensībās Kijevā Judeiks bija 5.vietā.

1984.gadā „septītais” žigulis tika nomainīts pret sarkanu VAZ-21011. Sezonas atklāšanas sacensībās 7.vieta, PSRS čempionāta pusfinālā -3.vieta, finālsacensībās Biķerniekos tikai nedaudz pietrūka līdz medaļai – 4.vieta. Baltijas čempionātā Judeiks palika 2.vietā, taču tika pie Latvijas čempiona titula. Pārējās sezonas sacīkstēs Judeikam konkurentu nebija. Viņš uzvarēja Igaunijas čempionāta, Autotransporta ministrijas balvas un Dzintara Volgas sacensībās, kā arī sacīkstēs „Zelta Rudens” Baltkrievijā.

1985.gada atklāšanas sacīkstēs Judeiks atkal bija pirmais. Dzintara Volgā tika izcīnīta 3.vieta un PSRS čempionāta pusfinālā 2.vieta. Pārējie sezonas starti nebija tik veiksmīgi, jo nācās izstāties tehnisku iemeslu dēļ. PSRS čempionāta kvalifikācijā Kijevas trasē „Čaika” Judeikam bija 6.kontrollaiks. Finālbrauciena startā Judeiks jau bija noķēris līderus, kad notika sadursme starp G.Judeiku, V.Taraili un J.Borovikovu, un 200m pēc starta Judeikam čempionāts beidzās ar izstāšanos.

1986.gadā, lai varētu startēt PSRS tautu spartakiādē Latvijas izlases sastāvā, Judeiks pārgāja uz 1300cm3 klasi. Viņš uzvarēja „Tallinn SAB” balvā, „Dzintara Volgā” un Autotransporta ministrijas balvā. Bija 3.vietā Baltijas čempionātā un kļuva par Latvijas čempionu. PSRS čempionāta pusfinālā bija 2.vietā un finālsacensībās Judeiks nesadalīja trasi ar E.Karpi un līdz medaļai nedaudz pietrūka – 4.vieta. Spartakiādes finālā Guntars atradās ceturtajā vietā līdz 8.aplim, kad gadījās tehniska ķibele ar mašīnas aizdedzi un vajadzēja izstāties.

1987.gadu Judeiks sāka ar uzvaru PSRS čempionāta 1.posmā Tbilisi „Rustavi ” trasē. Tad viņš otro gadu pēc kārtas uzvarēja „Tallinn SAB” balvas izcīņā, Baltijas čempionātā atkal bija 3.vietā un „Dzintara Volgā” – 2.vietā. PSRS čempionāta turpinājumā tik labi vairs negāja, viņš bija 6.vietā Kijevā un izstājās Rīgā. Pirms pēdējā izšķirošā fināla posma Rīgā Judeiks ieņēma trešo vietu. Finālbrauciens bija piedzīvojumiem bagāts. Vispirms no trases viņu izstūma komandas biedrs Karpis, tad radās problēmas ar mašīnu un Judeiks atkrita uz 15.vietu, taču turpināja cīnīties un finišēja 6.vietā. Pēc līdera A.Švidkija un V.Reucka diskvalifikācijas par tehnisko noteikumu neievērošanas Judeiks ieņēma 4.vietu, kas kopsummā nodrošināja PSRS čempionāta bronzas medaļu. Sezonas noslēgumā Judeiks vēl uzvarēja „Zelta rudens” sacīkstēs „Borovaja” trasē Baltkrievijā.

1988.gadā Guntars tika pie jauna VAZ-2105 automobīļa un startēja A-1300 grupas mašīnu klasē . Sezonas starts sanāca ļoti labs, viņš atkal uzvarēja PSRS čempionāta posmā Tbilisi. Otrajā posmā Kijevā Judeiks ierindojās 7.vietā, taču pēdējā Rīgas posmā nepaveicās. Skatītāju atbalsts, vieta pirmajā starta rindā, piecu sekunžu handikaps pēc trim veiktajiem apļiem tūkstoš reižu izbrauktajā Biķernieku aplī – viss it kā solīja uzvaru kopvērtējumā. Diemžēl cerības izplēnēja ceturtajā aplī, kad izbeidzās mašīnas dzinējs. Neskatoties uz piedzīvoto neveiksmi, saskaitot punktus kopvērtējumā Guntars Judeiks ieguva PSRS čempionāta bronzas medaļu. Judeiks startēja arī starptautiskajā „Draudzības kausa” Rīgas posmā un neilgi pirms brauciena beigām bija aizcīnījies līdz 3.vietai, taču pildot PSRS izlases komandas pavēli, palaida priekšā divus komandas biedrus, palikdams 5.vietā. Šajā gadā Biķerniekos Judeiks izcīnīja 3.vietu Baltijas čempionātā un kā arī „Tallinn SAB” balvas izcīņā.

1989.gadā Judeiku beidzot iekļāva PSRS izlases pamatsastāvā startiem Sociālistisko valstu „Draudzības kausā”. Judeiks brauca pārsteidzoši stabili, sezonas gaitā izcīnot 6., 4., 5., 4.vietas posmos, kas kopvērtējumā viņam deva 7.vietu starp gandrīz četrdesmit startējušiem braucējiem. PSRS čempionātā Judeikam – 7.vieta, viņš kļuva arī par Baltijas un Latvijas čempionu A-1300 grupā, bija 4.vietā Biķernieku kausā A-1600 klasē. Sezonas pēdējās sacensībās Guntars pārsēdās uz priekšpiedziņas VAZ-2108 un finišēja 4.vietā Autotransporta ministrijas balvā.

1990.gadā PSRS čempionātā Judeiks startēja tikai 2.posmā Rīgā un ieņēma 4.vietu. „Tallinn SAB” starptautiskajās sacensībās Judeikam 3.vieta un vienā no Polijas čempionāta posmiem arī 3.vieta.

1991.gadā Guntars Judeiks piedalījās divos no trim PSRS čempionāta posmiem A-1600 klasē ar VAZ-2108. Rīgā viņš bija 7.vietā, Kijevā – 5.vietā, kas kopvērtējumā deva 7.vietu pēdējā PSRS čempionātā. Vienā no Polijas čempionāta posmiem Poznaņā Judeiks pārliecinoši bija pirmais, pārspējot konkurentus ar daudz jaudīgākām Rietumu automašīnām.

1992.gadā PSRS autosporta sistēma jau bija pilnībā sabrukusi un jauna vietā vēl nebija izveidota, bijušajā PSRS norisinājās tikai dažas sacensības. Guntars Judeiks aizvadīja sezonu Polijas atklātajā čempionātā un sezonas kopvērtējumā bija trešais. Sacensībās „Dzintara aplis” Biķerniekos Judeiks finišēja 3.vietā.

1993.gads bija pēdējais, kad Guntars Judeiks piedalījās autošosejas sacīkstēs. Sacensībās „Dzintara aplis” viņš finišēja 3. un 2.vietā braucienos.